Zingen over de verstoorde relatie tussen mens en natuur: ‘Als ik dit monumentale werk speel, voel ik me zo onbelangrijk’

Het programma ‘Steel Stolen’ van het Nederlands Kamerkoor bezingt de natuur en keert zich tegen geweld. Vooraf krijgen de koorleden ‘verdiepende sessies’ om het thema extra te voelen.

featured-image

Het Nederlands Kamerkoor zingt geen noot, deze maandagochtend in Theaterhuis de Berenkuil in Utrecht. De zangers luisteren naar een presentatie van componist Merlijn Twaalfhoven, ze schrijven een brief aan de toekomst of wandelen zwijgend door Natuurpark Bloeyendael, met in hun oortjes de ‘artistieke audiowandeling’ De Tegentijdse Tocht die Twaalfhoven maakte over ‘diepe tijd’ en ‘langetermijndenken’. Dit allemaal ter voorbereiding op het nieuwe programma Steel Stolen , over de verstoorde relatie tussen mens en natuur, waarvoor ze samenwerken met celliste Maya Fridman en twee slagwerkers van HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag).

Woensdag is in Amsterdam de première, daarna voert de tournee langs Arnhem en Den Haag. Alleen zondag in Utrecht kun je voorafgaand aan het concert ook de audiowandeling lopen. Het Nederlands Kamerkoor wil „overweldigende concerten brengen”, zegt artistiek directeur Tido Visser.



Met geweldige muziek, maar ook met verhalen die ertoe doen. „Daarvoor is het belangrijk dat de zangers verbonden zijn met de inhoud en niet alleen de noten zingen. Op het moment dat de Evangelist in de Matthäus-Passion van Bach vertelt over het sterven van Christus, kun je niet hebben dat iemand uit het koor aan zijn haar zit of zijn jasje goed doet.

Je aanwezigheid op het podium maakt je medeverantwoordelijk voor het overbrengen van het verhaal.” In 2022 zong het NKK de opera #uncut van Renske Vrolijk, geïnspireerd door haar eigen ervaringen als trans .